Könyvelés / Cégalapítás / Hitelközvetítés / Pályázatírás / Kapcsolat / Blog
A Könyvelés Blog szándékaink szerint fontos/érdekes/aktuális információkkal kívánja ellátni olvasóit könyvelés, cégalapítás, hitelfelvétel, pályázatírás témákban.
Minden kedves olvasónknak
Boldog Új Évet Kívánunk!
FEKETELISTA
Még elkerülheti, hogy vállalkozása szerepeljen a NAV feketelistáján
Új feketelistával bővül a NAV honlapja 2017. októberében.
Azoknak a vállalkozóknak az adatait teszik közzé, akik több mint kétszer egymást követően nem nyújtják be áfa-bevallásukat. Érdemes tehát mielőbb pótolni az elmaradást, ha valaki nem akar felkerülni a listára.
Az adatokat a szeptember 20-ai határidőt követően hozzák nyilvánosságra. Az adatok tartalmazzák a gazdálkodó nevét, illetve elnevezését, lakóhelyét, székhelyét, telephelyét, adószámát, ha a rájuk vonatkozó – havi, negyedéves, vagy éves – áfa bevallásukat több mint két egymást követő bevallási határidőn belül nem teljesítik.
Érdemes a pótlással elkerülni a listán való szereplést, illetve az üzleti partnerek negatív ítéletét.
Cégkapu regisztráció – Egy feladat, amelyet a vállalkozásoknak haladéktalanul el kell végezniük
Újabb lépés az elektronikus ügyintézés területén
Az ügyfélkapun keresztül magánszemélyként már számtalan ügyet el tudunk az íróasztalunk mellől intézni. A cikkemben azzal a jogos feltételezéssel élek, hogy a vállalkozás képviselője rendelkezik ügyfélkapuval, amennyiben ez mégsincs így, akkor létesíteni kell egyet. Az ügyfélkapu létrejöttének első lépése a regisztráció, amelyhez mindössze két dolog szükséges, meg kell adnunk az egyedi felhasználói nevünket és e-mail címünket [1],amelyre kapjuk az egyszeri belépési kódot. Ez követően a rendszer navigál bennünket.
Gazdálkodó szervezeteknek 2018. január 1-től kötelező a Cégkapu [2] használata, amelyen keresztül a vállalkozások online intézhetik ügyeiket, hasonlóan az Ügyfélkapuhoz (ahol magánszemélyként és egyéni vállalkozóként tehetjük ugyanezt). Az online ügyintézés előfeltétele, hogy a már működő vállalkozások kezdeményezzék Cégkapu regisztrációjukat. (Az újonnan alakuló vállalkozások esetében a Cégkapu regisztráció része az alapítás folyamatának.) Ehhez semmi másra nincs szükségük, mint a cég képviseletére jogosultaknak Ügyfélkapun keresztül történő hozzáférésre.
A Cégkapu regisztráció kezdő lépése, hogy a cég képviselője vagy a meghatalmazottja bejelentkezik a https://cegkapu.gov.hu címre, majd kiválasztja a regisztrálandó cég cégformáját, megadja a szükséges adatokat. A rendszer végrehajtja a szükséges ellenőrzéseket, és visszaigazolja annak eredményét.
A regisztrációt 2017. augusztus 30-ig [3] kell elvégezni, használata január 1-től kötelező. A törvény azonban biztosít felkészülési időszakot, év végéig a regisztráció hátrányos jogkövetkezmények nélkül megtehető.
A működésével kapcsolatos feladatok, tapasztalatok összegzésére visszatérünk!
[1] Ezt 2016. január 1-jét követően kiállított személyi okmányok birtokában elektronikusan is kezdeményezhetjük, ennek hiányában személyesen az okmányirodánál igényelhetjük. [2] Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 89-91. §-a. [3] 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól - 62. Átmeneti rendelkezések 108 § (6) bekezdés.
Itt a nyár, a szabadság – avagy a könyvelő is ember!
Szabadságra mehet a könyvelő is, de nem bármikor. Egy hónap egybefüggő szabadságról, kikapcsolódásról például nem is álmodhat. Az biztos, hogy a havi két legfontosabb – 12-i és 20-i – bevallási határidők előtt dolgoznia kell. Ezekből a határidőkből az következik, hogy legfeljebb két hét szabadságot engedhet meg magának, és az is legfeljebb 20-át követően kezdődhet. Az alábbi vicc biztosan nem igaz a könyvelőkre:
– Drágám, már évek óta nem voltunk nyaralni. Miért nem veszel ki végre két hét szabadságot?
– Nem akarok olyan sokat távol lenni a munkahelyemről.
– Miért? Nélküled nem boldogulnának?
– De, igen, és nem akarom, hogy erre rájöjjenek.
A könyvelő munkáját naponta, folyamatosan végzi, azonban tevékenységének vannak specialitásai, munkabeosztását meghatározzák az adózási határidők és az ügyfelek speciális igényei, az ellenőrzések. És a könyvelési anyagot az 5. munkanap előtt nem kapjuk meg. (Hallottam olyan esetről is, amikor az áfa bevallás napján küldte el az ügyfél a számláit.)
Hogyan tud időt szakítani minderre? A „sehogy” nem elfogadható válasz, azonban a „nagyon nehezen” tükrözi a valóságot. Az adónaptár kijelöli a sarkpontokat, mikor lehet szabadideje, és ezt rajta kívül a családja is tudja és tolerálja. A hozzátartozók és a barátaik kéréseiket automatikusan visszafogják, és a lehetőségekhez igazítják. Akinek könyvelő, könyvvizsgáló barátja és ismerőse van, tudja, hogy az éves és a havi bevallások időpontjában csak „halaszthatatlan” ügyekkel zavarjuk őket. Saját fülemmel hallottam egyik ismerősöm gyerekétől, hogy a zeneiskolai záróvizsga időpontját közölte az édesanyjával, és rögtön hozzátette, persze, erre te nem tudsz eljönni, dolgoznod kell.
Természetesen mint mindenre, erre is létezik megoldás a könyvelési szolgáltatást végzők között, együttműködés, egymás kölcsönös helyettesítése. Bár – az igazsághoz hozzátartozik -, hogy erre még nem láttam példát. Valószínű, hogy nem könnyű egymás rendszerének áttekintése, és az ügyfelek „elcsábításának” lehetősége is fennáll.
Miben segíthetjük ügyfélként könyvelőnket? Első lépésként tartsuk be a szerződésben rögzített leadási határidőket, és e jó tettünk helyébe biztosan jót várhatunk.
Légy körültekintő!
Autóvezetőként tudom, hogy a közlekedésben a legfontosabb alapelv, a bizalmi elv. Eszerint minden közlekedésben részt vevő számíthat arra, hogy a közlekedési szabályokat rajtunk kívül mások is megtartják. Tudjuk azonban, hogy ez nincs minden esetben így, ezért jobb, ha fokozottan figyelünk.
A fenti analógia az alábbi ügy kapcsán jutott az eszembe. Egy vállalkozás – nevezzük Megrendelőnek – hosszabb ideje állt kapcsolatban egy szolgáltatóval, aki minden esetben elvégezte a vállalt munkát, és erről a számlát is benyújtotta. A folyamat a legutóbbi esetben is hasonlóan bonyolódott. A Megrendelő társaság rendben kifizette a teljesített szolgáltatást. A társaság ügyvezetője egészen a NAV ellenőrzéséig nem is gondolta, hogy nem járt el kellő körültekintéssel. Az ellenőrzés megállapította ugyanis, hogy jogtalan áfa visszaigénylésre került sor, mivel a szolgáltató felszámolásra került, és már a szolgáltatás megrendelésekor sem volt jogosult tevékenység végzésére, számla kiállítására. E tényekből következően a Megrendelő társaság a szolgáltatás áfáját nem igényelhette volma vissza.
Hol hibázott a Megrendelő vállalkozás? Utána kellett volna néznie, hogy a szolgáltatást végző vállalkozás rendben működik-e (ingyenes céginformáció, NAV honlap). Ez az eljárás nem napi gyakorlat a vállalkozók egymás közötti kapcsolatában. Ezért ezen a védővonalon átjutott a szabályszegő szolgáltató, a Megrendelő vállalkozás, a más tevékenységéért való felelősség tekintetében elvesztette a csatát. Mi a helyzet a Megrendelő vállalkozás könyvelőjével? A gazdasági folyamatok rögzítése, minden esetben utólag történik, a könyvelő „legfeljebb” figyelmeztetheti a Megrendelő vállalkozást, hogy a kiállított számlával baj van, a számla befogadását és kifizetését nem lehet meg nem történtté tenni. Előremutató javaslatot azonban tehet az ügyvezetés számára: a jövőben a szolgáltató ellenőrzését minden esetben végezzék el.
Nyakunkon a tél! Szigetelj!
Nem, nem bolondultam meg. Ha végigvesszük a teendőket, valóban nincs sok időnk a megvalósításra.
Miről is lesz szó? Az otthonunkról, kényelmünkről és a pénztárcánkról.
Épületeink, a legnagyobb energiafogyasztóink, ezért az energiaárak emelkedése miatt érdemes megvizsgálni a költségcsökkentés lehetőségét. Ha úgy gondoljuk, tudunk javítani épületünk energiahatékonyságán, érdemes megfontolni, mire terjedjen ki az. A tető és homlokzati hőszigetelés, nyílászáró csere, fűtéskorszerűsítés szükségességét és indokoltságát, az elvégzendő munkák sorrendjét külön-külön kell átgondolnunk, melyhez érdemes szakértő segítségét igénybe vennünk. Számításunk végeredményeként előáll, hogy mindez mennyibe kerül, és a felújítás hány év alatt térül meg.
A következő kérdés, hogy a felújítást fedezik-e megtakarításaink. Ha nem, ne féljünk hitelt felvenni erre a célra, amennyiben a hitel rendszeres havi törlesztését jövedelmünkből tudjuk vállalni. A minél előbb elvégzett hőszigetelés, nyílászáró csere, stb. ugyanis azonnali rezsicsökkentést eredményez, amelyből megtakarításunk keletkezik, és ezt hiteltörlesztésre fordíthatjuk. Ha a felvett hitel kamatát meghaladja az energia megtakarítás összege, akkor nem tévedhetünk nagyot.
A banki kínálat számos piaci kamatozású hitelt kínál számunkra, létezik azonban kedvezményes – kamatmentes – konstrukciói is. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) lakóépületek energiahatékonyságának és megújuló energia felhasználásának növelését célzó hitele, amelyet az MFB pontokon – Budapest Bank, FHB Bank, Takarékbank, B3 Takarék – keresztül érhetünk el.
Még egy érv az energiakorszerűsítés mellett: hatása értéknövelő, egy jövőbeni értékesítésnél mindezek a ráfordítások az ingatlan eladási árában érvényesíthetők. Gondoljuk meg!
Szorít az idő!
Határidő, amit nem mulaszthatunk el
Május 22-én jár le a személyi jövedelemadó bevallásának határideje. Bár sok forrásból és számtalan formában bombáznak bennünket e témában a felhívások, ha még nem vagyunk túl e kötelezettségünkön, ne várjunk az utolsó pillanatig, kezdjünk hozzá, a NAV honlapján található információ eligazít bennünket.
Bevallásunk tervezetét a NAV elkészítette, amelyet ügyfélkapunkon keresztül érhetünk el (a NAV honlapjának e-SZJA felületéről). Az szja-bevallási tervezetünket részletesen nézzük át és amennyiben rendben lévőnek találjuk, fogadjuk el, és nincs további teendőnk, az szja beadási határidejét követően ez válik a hivatalos adóbevallássá.
Amennyiben azonban a bevallás tervezet kiegészítésre szorul (pl. nem tartalmazza összes bevételünket), úgy a szükséges adatokkal módosítsuk. Az ily módon kiegészített bevallást a szükséges ellenőrzések elvégzését követően „adjuk be” (kattintsunk a beadás gombra).
Az adóbevallás amellett, hogy lehet nullszaldós, mutathat fizetendő vagy visszaigényelhető adót. Amennyiben adófizetési kötelezettséget mutat ki, az szja-bevallás határidejéig ezt a kötelezettségünket is teljesítenünk vagy kezdeményeznünk (részletfizetés) kell. Abban az esetben pedig, amikor visszaigénylésünk keletkezett, akkor rendelkeznünk kell annak teljesítési módjáról, és a szükséges adatok megadásával biztosítanunk kell a teljesítés
feltételeit.
Ha a jövedelemadó bevallásán már túl vagyunk, akkor ezt követően ne feledkezzünk meg arról a lehetőségről, hogy rendelkezzünk adónk 1+1 százalékáról. Megfizetett adónk 1%-át felajánlhatjuk egy regisztrált civil szervezetnek, 1%-át pedig valamely technikai számmal rendelkező egyháznak vagy a kiemelt előirányzatnak. A lehetséges kedvezményezettek listái a NAV honlapján elérhetőek, és fontos, hogy az általunk választott szervezetek szerepeljenek a támogatható körben. Az elektronikus kitöltés ebben is támogat bennünket, legördülő lista segít bennünket a kiválasztásban. A bevallást és a rendelkezést adónk 1+1%-áról nem kizárólag elektronikusan tehetjük meg, de ez a legcélszerűbb formája, éljünk vele.
S
zámlaváltás – Zsebre megy!
Számítsa ki, konzultáljon a bankjával, majd döntsön!
Rutinná vált már, hogy rendszeresen felülvizsgáljuk telefon, mobiltelefon, internet, televízió előfizetési csomagjainkat, kalkuláljuk, hogy milyen előnnyel jár, ha összevonjuk az egyes szolgáltatásokat. Ha ezt elmulasztjuk megtenni, mindig levonjuk, a tanulságot, hogy hibáztunk, vétettünk a családi költségvetés ellen, mert volt a piacon jobb ajánlat, amelyről vagy lemaradtunk vagy késve érvényesítettük.
Van egy jó hírem! Be kell Illesztenünk a felülvizsgálandó szerződéseink sorába az aktuális bankszámla csomagunkat is! Mit veszíthetünk? Némi időt természetesen, amit ráfordítunk, azonban éves szinten akár több tízezer forintot is nyerhetünk rajta[1]. A legrosszabb, ami történhet velünk, hogy némi kényelem feláldozása árán megállapítjuk, hogy bankszámlánk a legjobb helyen és konstrukcióban van!
A számunkra legjobb ajánlat megtalálásában nem vagyunk magunkra hagyva, kalkulátorok segítenek nekünk ebben[2]. Ahhoz, hogy a számunkra legmegfelelőbbet kiválaszthassuk, tisztában kell lennünk egyéni preferenciáink mellett saját bankolási szokásainkkal, gyakorlatunkkal (készpénzfelvétel, számlaforgalom, kártya- és internetes bankhasználat, stb.). Ezt a legkönnyebben bankszámlánk folyószámla-kivonata alapján tudjuk meghatározni, tehát vegyük elő néhány hónapra visszamenőleg. Ha ezen adatokkal feltöltjük a kalkulátort, akkor ajánlatot kapunk egy vagy több számlacsomagra a kapcsolódó költséget megjelenítésével.
És itt érkeztünk el egy fordulóponthoz. Amennyiben a kalkulált költségek alacsonyabbak az eddig fizetett díjak, jutalékok havi összegénél, na akkor elgondolkodhatunk azon, hogy a jelenlegi számlacsomagunk nem optimális, váltanunk kell. Első körben a jelenlegi számlavezető bankunknál próbáljunk meg kereskedni, de ne vessük el a bankváltás lehetőségét sem. De van egy jó hírem, a bankváltás gyorsan és „nagyobb” utánajárás nélkül lebonyolítható[3].
Eddig milyen bankszámláról beszéltem? Elsősorban a magánszámlánkról, de ne feledkezzünk meg a vállalkozási számláinkról sem, azokra sem szeretnénk a szükségesnél többet költeni, felülvizsgálati kötelezettségünk azokra ugyanúgy vonatkozik.
Amennyiben pénzügyeinket áttekintettük és egy időszakra rendben tudhatjuk – hasonlóan a mobiltelefon csomagunkhoz -, akkor ezt követően osszuk meg tapasztalatainkat barátainkkal és ismerőseinkkel. De ahhoz, hogy eddig eljussunk, tegyük meg az első lépést, vegyük magunk elé a számlakivonatunkat, és…
[1] Magyar Nemzeti Bank 2016. november 3. Több tízezer forint spórolható meg tudatos bankszámla-választással. „A kényelem mellett évi hatvan-hetvenezer forintot is megtakaríthatnak az ügyfelek, ha körültekintően és a számlahasználati szokásaikhoz igazodva választanak bankszámlát – derült ki a jegybank Bankszámlaválasztó alkalmazásának adataiból.” [2] A bankrendszer termékei tekintetében az MNB online Bankszámlaválasztó alkalmazásával szűrhetünk, és az egyes bankok honlapján is található számlacsomag választó, ajánló rendszer. [3] Egyszerűsített bankváltás módja: https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/bankszamlak/bankszamlavalasztas-es-bankszamlanyitas/egyszerusitett-bankvaltas